3.05.2008

نهارك فل

-مش أى صباح-
"الكل يشبه كل
حيكون صباح الفل
إزاى من غير ملاغية؟!"
سمير عبد الباقى
*
لما قلت لها إمبارح "صباح الخير"، زى اللى كنت بأعاكسها وأنا مش قاصد، قلت لنفسى "أنت اتخطفت يا ولد بالعيون، الشبابيك اللى بتاخد ضى الشمس والناس بالأحضان، بالجمال البلدى الأصلى اللى يقطر الشهد الدايب".
وقلت "صباح الخير" وأنا بأدارى ما بينها كلام كتير، ووقف العالم، وبص لى وبص لها –وإحنا يا دوب مجرد زغلولين صغار- وكأنه واقف على ردها عشان يكمل مساراته المتقاطعة المجنونة، أصل "صباح الخير" محدش يقول لها من القلب بالساهل كده، ده اللى ينطقها وتسمعه يبقى يا سعده وهناه، يبقى حظ يومه بابتسامة تسبى القلب وكلمتين ع الماشى.
أنا من ناس تغوى انها تدبح بسكين الكلام الناعم، وجر الناعم عند البعض غية، فما بالك بقى وأنا بأطلع فى الروح من قبل ما أصبح.
وأجى وأروح، وأقلق وأدوخ، وأطل برقبتى من ورا ضهر الناس، وأقول لنفسى فى أسى "مجاتش النهاردة، وأنا اللى كان نفسى أغير ريق الصبحية بكلمة "صباح الخير""
*الصورة للفنان الجميل حمدى رضا -رضى الله عنه وأرضاه-

هناك تعليقان (2):

qwert anime يقول...

مدونة جميلة ليا زيارة تانية ان شاء الله

عمرو عزت يقول...

صباحك زي الفل يا حسين
:)